חברה לדורות + חדשנות אפקטיבית + מחוייבות לחזון = חברת השתלנות מובילה וחדשנית בארץ ובעולם.

יחזקאל דגן – יו"ר ומייסד חישתיל ועמית דגן – מנכ"ל החברה, מספרים על האסטרטגיה והחזון של החברה וכיצד מיזוגים הביאו למימושו.

תאגיד משתלות "חישתיל" יחגוג בשנה הקרובה 40 שנה להיווסדו. התאגיד פועל למעלה מ-30 שנה בשוק השתלנות הארצי והבינלאומי. מה שהחל בתחילת שנות השבעים של המאה הקודמת כחזון ערטילאי, הפך במרוצת השנים למפעל יצרני חובק עולם.

חישתיל, שהתמחותה העיקרית היא ייצור שתילים בתחומי ההורטיקולטורה (ירקות, תבלינים וצמחי נוי ושיקום נופי), היא כיום מובילה טכנולוגית בתחום השתלנות. זאת בעיקר בשל יכולתה לפתח ולהשתמש בטכנולוגיות מודרניות, וכן לפתח מוצרים ייחודיים, תוך שימת דגש על שתלנות ירקות באזורי אקלים חם.

זיהוי צרכים נכון וראייה עסקית ארוכת טווח, אפשרו בעבר ומאפשרים כיום לאנשי "חישתיל", לפענח את המרכיבים המשפיעים על ענף הירקות והנוי, ולפתח מוצרים מתאימים תוך תשומת לב לצרכיו המשתנים של החקלאי.

לצד קווי יצור משגשגים ביססה חישתיל, באמצעות מחלקת מחקר ופיתוח עצמית ובשיתוף עם גופי מחקר חיצוניים, מערך ידע עצמאי העוסק בפיתוח שיטות ייצור ועזרים טכניים מהמתקדמים בשתלנות הישראלית והעולמית. חישתיל אף יזמה ומכרה מספר לא מבוטל של פרויקטים מבוססי ידע ברחבי הגלובוס, ומהווה שותפה במספר משתלות בינלאומיות שנבנו תוך הישענות על חזית הניסיון והידע המצטבר בחברה.

כיום בחישתיל כ- 210 דונם של חממות ייצור הפרוסות ב- 5 אתרים בישראל, ועוד כ- 200 דונם בשותפויות בחו"ל. החברה מייצרת למעלה ממיליארד שתילים של ירקות, תבלינים וצמחי נוי, מהם כ- 80 מיליון ירקות מורכבים המשווקים בארץ ומיוצאים לחו"ל. חישתיל מונה כ- 420 עובדים בישראל ולמעלה מ- 800 עובדים בשותפויות בינלאומיות ברחבי העולם.

יחזקאל– המייסד ויושב הראש של החברה ועמית – מנכ"ל החברה, מספרים איך הם מממשים את החזון של החברה, וכיצד המיזוגים והרכישות אותם ביצעה החברה סייעו למימושו ומסייעת על בסיס מחלקת כספים וכלכלה פעילה, יעילה ויצירתית המעודכנת ברמה יום יומית

מיזוג מבוסס חזון
כל אורח במשרדי חישתיל נפגש עם החזון של החברה: להיות חברת שתלנות מובילה וחדשנית בארץ ובעולם!
הוסבר לנו כי חזון זה נולד כבר עם הקמתה של החברה, לפני ארבעה עשורים, עת החקלאות התמודדה לראשונה עם מציאות חדשה, שהציבה שני אתגרים מהותיים: הראשון היה צמצום מכסות המים באופן מהותי, והשני היה הופעתם של זרעי המכלוא שהיו יקרים בעשרות מונים מהזרעים שהיו קיימים בשוק באותה תקופה.
יחזקאל דגן החליט לאמץ מודל אמריקני, ששילב שיטות תעשייתיות וביולוגיות שהביאו לחיסכון מהותי בשימוש במים, וזרעים עמידים ויעילים שהקטינו את כמות הזרעים הדרושים משישה זרעים לאחד בלבד.

"מכיוון שיצאנו למילואים לעיתים קרובות, היה צורך בשותף שיסייע לנו להמשיך בעשייה ולשרת את המדינה שלנו. ההכרח הזה הוא שלימד אותנו בפועל לעבוד עם שותפים".
"לאחר תקופה קצרה, פנה אלינו חבר טוב מכפר ידידיה, שביקש לאמץ את השיטה במקום חממות הוורדים שלו. לאחר שהסכים לקבל עליו את המותג "חישתיל" ולשלם את התמלוגים לאמריקנים, החל לעבוד לפי השיטה שלנו, תוך כריתת הסכמים בנוגע לשיווק, למחירים ולתמחור המוצרים על מנת לשמור על יציבות בשוק. עם הצטרפותה של המשתלה הרביעית בעפולה, שהגיעה לאחר הצטרפות המשתלה בימית שעברה לאשקלון לאחר פינוי סיני, היה ברור כי יש צורך להסדיר את הפעילות. היטשטשות גבולות הגזרה בין החברות והצורך לגשר בין אינטרסים אישיים של המשתלות השונות, הביאו לכך, שכמות האנרגיה והמשאבים שהושקעו בהתחשבות ובהתנהלות כלכלית גזלו מהמשאבים שהוקדשו לעבודה ולפיתוח עצמו."

במקביל, דגן החל להבין כי הגיעה העת לצאת לשווקים בחו"ל, על מנת להרחיב את בסיס הפעילות של החברה ולהתמודד עם אתגרים בינלאומיים. הכרה זו הביאה את החברה לשיתוף הפעולה הראשון שלה עם חברה בטורקיה, שהיה הסנונית הראשונה לפעילות חובקת עולם. היא המשיכה בהשקעות באיטליה, דרום אפריקה וממשיכה להשקעות נוספות.

הפעילות בחו"ל גם היא דחפה להכרה, כי הפעילות של "חישתיל" חייבת להיות מאוגדת תחת גג אחד והנהלה אחת, שיאפשרו לאחד כוחות וליצור גוף גדול עם יכולות ניהול, מחקר,פיתוח ומחשוב ייחודי שמאפשר להגשים את החזון של החברה – להיות המובילים בתחום בארץ ובעולם.
מכאן החלה החברה בתהליך של מיזוג, בו לקחו חלק יועצים חיצוניים שסיפקו מענה לכל הסוגיות: החל מסוגיות כלכליות, ארגוניות חשבונאיות וסוגיות מיסוי, וכלה בסוגיות שעסקו בדור השני וכניסתו לחברה. בנוסף עם היציאה לדרך בתהליך המיזוג, החברה הקדישה תשומת לב לשני נושאים מכריעים:
הראשון היה לחשוב על מצב בו אחד השותפים ירצה לפרוש, ומה יהיה המודל לפיו יצא מהשותפות. השני היה דאגה כנה ויסודית לזכויות הסוציאליות של העובדים בכל אחת מהמשתלות בדרך למיזוג.
יתר על כן, תשומת לב רבה הוקדשה למחזיקי זכויות המיעוט ולשמירה על מעורבותם והתחושה החיובית שלהם".
עמית מוסיף כי "התמריץ החיובי למיזוג, היה היכולת להתמקצע ולמקד את הפעילות. "החדשנות האפקטיבית" שמשמעותה היא מיקוד היכולות, תשומת הלב והמשאבים, היא תוצאה של המיזוג, והיא זו שמאפשרת לנו להיות המובילים בתחום ההרכבות של שתילי ירקות בחלק החם של כדור הארץ. יתר על כן, המיזוגים אפשרו לנו לקחת חלק בסטארט אפים בתחום שלנו ובפרויקטים דוגמת החווה בנמיביה. כל אלה הפכו אותנו לחברה גלובלית".

חזון והמשכיות
לצד הסיבות הכלכליות והאסטרטגיות למיזוג ישנה סיבה נוספת, שרבים מתעלמים ממנה בעולם החקלאות. יחזקאל מדגיש כי לאורך כל הדרך, ההמשכיות הדורית היתה חלק מהותי באסטרטגיה העסקית. ההבנה כי יש לדאוג לכך שהדור השני של בעלי המניות והעובדים ירצה להישאר ולהצמיח את החברה. בפועל, חמישה מבני הדור השלישי של השותפים בחברה, עבדו במהלך חודש אוגוסט בחברה ובקרב העובדים קיים דור שני מוביל.
כמו כן, 27% ממאות עובדי החברה בארץ ובעולם נמצאים בה למעלה מעשור. אחת הסיבות לכך היא היכולת להתקדם ולצמוח בחברה, והתרבות הארגונית שמאפשרת זאת על בסיס מקצועי וענייני, מבלי ללקות בנפוטיזם (העדפת קרובי משפחה). "צוות העובדים בחישתיל עובדים איתנו ולא עובדים "שלנו". אנחנו דואגים לאפשר להם לפתח אופקים, ולקדם אותם בהתאם ליכולות שלהם. עובדים שבחרו לעזוב אותנו, חזרו לאחר תפקידים בחברות אחרות, ואנחנו הרווחנו מהידע והניסיון שהם הביאו איתם. בני הדור השני של השותפים מתחילים אצלנו בתפקידי שטח, וצומחים גם הם בתוך המערכת. כל אלה מזכים אותנו במעורבות הדדית וביכולת שלנו להסתכל לקו האופק".

איך ומתי לבחון מיזוג?
גם היום חברת חישתיל ממשיכה לבחון מיזוגים בארץ ובחו"ל. יחזקאל דגן מסביר את השיקולים שלו ואומר כי "לכל מיזוג מוצלח צריכה להיות סיבה עניינית וערכית ויכולת מוכחת, לצד סביבה עסקית שמצדיקה את המיזוג".
לצד אלה, מודגש חשיבותו של הקשר האישי ועולם הערכים המשותף "כאשר אני בוחן מיזוג, אני ובת שבע אשתי הולכים להתארח בביתו של בעל הבית ומשפחתו, כדי לתהות על קנקנו כאדם ואיש משפחה. התובנות המוסקות מהביקור הזה שוות במשקלן לכל התובנות העסקיות".

עמית מוסיף כי "חשוב לבצע מיזוג כשאפשר ולא רק כשצריך. כלומר: לא מחייב לחכות למשבר או אתגר כלכלי כדי לבחון מיזוג. אם בוחנים את המיזוג מנקודת ראות קונסטרוקטיבית שמטרתה התמקצעות, גדילה ויצירת יתרון לגודל, התוצאות תהיינה חיוביות וישיאו ערך לכל הצדדים".

לבסוף, אומר יחזקאל כי "בסופו של דבר זה תלוי במה שאתה רוצה לעצמך ומהן השאיפות והחזון שלך. אני ידעתי שמה שאני רוצה הוא להיות גורם משמעותי ומוביל בתחום שאני עוסק בו ולתרום מהיכולות שהעניק לנו בורא עולם.
אותנו לא הוביל אף פעם הכסף כגורם מדרבן. גם היום אנו רואים כשיא ההצלחה שלנו את העובדה שאנו מצליחים לפרנס 420 משפחות שנהנות מביטחון סוציאלי ושהדור הבא לוקח חלק משמעותי ומהותי בפעילות שלנו".